Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

Examenstress + tips ♥

Hey allemaal!
Leuk dat je weer een kijkje neemt op mijn blog...
Jaja, het is eindelijk bijna zo ver: het einde van het schooljaar, ZOMERVAKANTIE!!
Ik kijk er zo ongelooflijk hard naar uit, maar natuurlijk moeten we eerst nog die vreselijke examenperiode door... Help.
Ik begin op 14 juni en op 24 juni heb ik mijn laatste examen. Het duurt nog wel even, maar toch ben ik al begonnen met studeren. Als je ook Latijn doet, weet je wat ik bedoel...
Vandaag heb ik waarschijnlijk mijn allerlaatste berichtje voor jullie - tot na de examens. En ik weet niet of ik dan meteen tijd ga hebben, want ik ben van plan veel af te spreken met vriendinnen, veel te shoppen, in de zomervakantie ga ik ook op reis, en is het mijn verjaardag.
Anyways, ik ga jullie dus wat tips geven op die verschrikkelijke examenperiode door te komen...
Lees je mee?
Large

1) Begin op tijd met studeren
Misschien logisch, maar niet iedereen doet het. Om stress te vermijden, begin je best al een tijdje op voorhand. Steek het meeste tijd in die vakken die je moeilijk vind, en alles komt goed.
2) Ga op tijd slapen
Slaap is heel belangrijk! Tijdens je slaap word de geleerde leerstof opgeslagen in je hersenen. Dat is al één voordeel, maar natuurlijk moet je ook goed uitgerust zijn op het examen zelf! Je wilt niet in slaap vallen tijdens het afleggen van je proefwerk en concentratie is ook heel belangrijk.
3) Eet
Als eerste is het belangrijk om voldoende te eten de ochtend voor je een proefwerk hebt. Je wil niet met een grommende maag over je examen gebogen zitten! Dan zijn er nog een aantal producten die beloven goed te zijn tegen concentratie, stress en noem maar op. Hier even een lijstje:
* Bananen: helpen tegen zenuwen
* Chocolade: helpt ook tegen stress
* Vette vis (bv. zalm en tonijn): stimuleert je hersenen
* Thee: helpt ontspannen
* Kauwgom/pepermunt: helpt concentreren
4) Stress niet!
Niet, of toch weinig. Het heeft geen nut! Denk bij jezelf: je hebt er goed voor geleerd, het zal wel lukken. En als het dan toch niet lukt: je hebt je best gedaan, meer dan dat kan je niet doen. Als je te veel stress hebt kan je ook een black-out krijgen, en dat is wel het laatste wat je wil, denk ik.
5) Neem pauzes
Beter 4 keer een halfuur leren met daartussen korte pauzes dan 2 uur in een stuk door. Je concentratie vermindert en het boeit je niet meer. Neem een korte pauze tussendoor maar begin daarna wel weer terug te studeren!
6) Studeer gevarieerd
Huh? Zie ik jullie denken. Maar ja hoor, het werkt echt! Ik bedoel met 'studeer gevarieerd': je begint bijvoorbeeld eerst met een uur Frans. Dan is het slimmer om daarna bijvoorbeeld wiskunde te doen, of een vak dat niets met talen te maken heeft. Zo kun je makkelijker de talen uit elkaar houden, en kan je je beter concentreren. Oké, ik kan echt niet uitleggen.
7) Maak een planning
Iedereen heeft wel een eigen manier om zijn/haar planning te maken, het enige belangrijke is dat het realistisch is. Zorg ervoor dat je niet superveel op één dag hebt staan, en dan weer heel erg weinig op een andere dag. Verdeel een beetje, zorg vooral dat je jezelf er goed bij voelt (ligt dit aan mij of is dat een rare/moeilijke zin?).
Hoe ik bijvoorbeeld te werk ga: ik begin bij maandag (wanneer ik mijn laatste proefwerk heb), en dan werk ik terug naar achteren. Dus als ik op maandag Nederlands heb schrijf ik bij zondag: Nederlands alles. Zo werk ik alles terug... Misschien een beetje moeilijk uitgelegd, maar hopelijk snappen jullie het :)
8) Lees je examen goed na! - op het examen zelf
Hoe saai het ook is, hoe snel je ook naar buiten wil; het is belangrijk. Herlees en controleer alle vragen en antwoorden. Check of alles ingevuld is en op je schrijffouten gemaakt hebt.
9) Leer op je eigen manier
Kan jij je het beste concentreren in de keuken, met wat lawaai en mensen om je heen? Of hou jij meer van de vogeltjes die fluiten en de frisse buitenlucht? Het is een tijdje zoeken tot jij je perfecte studeeromgeving hebt gevonden. Probeer enkele plekken uit en zoek zo uit waar jij je het beste bij voelt. Ikzelf moet absolute stilte hebben, mijn deur moet gesloten zijn en zelfs de ramen mogen niet openstaan. Haha, op dat gebied ben ik moeilijk :)
10) Laat je niet afleiden
GSM uit, laptop weg, zonder je even af van je 'sociale wereld'. Spreek ook af met je familie dat ze niet opeens een feestje gaan organiseren terwijl jij moet gaan studeren. Of dar je broers niet legertje zitten te spelen en tierend doorheen het huis rennen (ervaring).

Bedankt om te kijken en hopelijk had je er iets aan!
Gros Bisous Xx
PS: Heel erg veel succes met jou examens! Je kan het, ik duim voor jullie allemaal :) 

No comments:

Post a Comment